فرستنده کریستالی FM
 
برق و الکترونیک
 
 
پنج شنبه 25 فروردين 1390برچسب:فرستنده FM, :: 18:16 ::  نويسنده : مصطفی موسوی

 

1 – طريقه پيچيدن چوك فركانس راديوئي RFC :
 شما بايد به تعداد 30 دور از یک سيم نازک ( مثلا سیم استفاده شده در چوک های کوچک )بر روي مقاومت 1 مگا اُهم نیم وات پيچيده و سپس دو سر سيم را به دو سر مقاومت لحيم كنيد . قبل از لحيم نمودن بايد لاك نوك دو سر سيم لاكي بطور كامل تراشيده شود تا اتصال كامل بين سر سيم و پايه مقاومت برقرار شود .
2 – بوبينهای L1 و L2 از سيم شماره 060 ، به تعداد 5 دور و روي هسته هوا به قطر 5 ميليمتر باید پيچيده شوند قبل از نصب بوبين هاي لاكي L1 و L2 حتماً بايد لاك نوك پايه هايشان بطور كامل و دقيق تراشيده شود . توجه شود كه شكل بوبينها از نظر تعداد حلقه ها ، قطر هسته داخلي و منظم بودن تغييري نكند . 
3 – در نصب ميكرفون به پايه منفي آن توجه نمایید.
4 – یک كريستال در محدوده 15 تا 20 مگاهرتز بايد در محل X1 نصب شود
5 – اين فرستنده نياز به آنتن تلسكوپي 60 سانتيمتري دارد كه بايد توسط سيم بسيار كوتاهي به محل ANT متصل شود .
6 – تغذيه مورد نياز فرستنده 9 ولت مستقيم است كه حتماُ بايد از طريق 6 باتري قلمي سري شده تامين و با رعايت مثبت و منفي به محل –BAT+ متصل شود . ( باتريهاي كتابي 9 ولت بدليل جريان كم براي اين فرستنده مناسب نبوده و براي برد بيشتر حتماً از 6 باتري قلمي كاملاً پُر استفاده شود )
پس از نصب تغذيه ، يك راديو در باند FM روشن نموده و موج ياب آن را بچرخوانيد تا در محلي صداي سوت قوي از راديو شنيده شود .
شدت صداي ميكرفون توسط پتانسيومتر P1 قابل تنظيم است . فركانس فرستنده بر اساس مدار هماهنگي ، شامل بوبين L1 و خازن عدسيC3 تعيين ميشود و هم اكنون با توجه به ظرفيت ثابت خازن C3 در محدوده 96 مگاهرتز است . در صورتي كه فركانس دقيقاً بر روي يك ايستگاه محلي قرار گرفته باشد ، ميتوان اندكي بين حلقه هاي بوبين L1 فاصله ايجاد نمود تا فركانس فرستنده تغيير جزئي داشته باشد .
پس از دريافت صداي فرستنده در راديو لازم است قدرت فرستنده بكمك يك مدار وات سنج RF ، در حداكثر توان تنظيم شود . براي اين منظور بايد خروجي آنتن فرستنده به ورودي مدار وات سنج منتقل و توسط خازن تريمر ، قدرت فرستنده در حداكثر توان تنظيم شود . نمونه ساخته شده اين فرستنده با تنظيم ايده آل و در فضاي كاملاً باز ( ديد به ديد ) تا حدود 5/1 كيلومتر مورد آزمايش قرار گرفته است . در اين آزمايش براي تغذيه مدار از 8 باتري قلمي ( جمعاً 12 ولت ) استفاده شد و بدليل افزايش ولتاژ ، يك رادياتور آلمينيومي به ترانزيستور T3 متصل شد .
روش سعي و خطا در تنظيم فرستنده 
در صورتي كه دسترسي به تجهيزات آزمايشگاهي لازم براي تنظيم فرستنده نداريد لازم است در مسيري باز ، همزمان با دور شدن از فرستنده ، در چندين نوبت پي در پي اقدام به تنظيم خازن تريمر نموده و بتدريج فاصله تان از راديو را دورتر كنيد . در اين روش لازم است شخصي در كنار راديو و شخص دوم همراه فرستنده باشد . اين روش تا حدودي ميتواند در تنظيم فرستنده مؤثر باشد كه البته نياز به صرف وقت و تجربه قبلي دارد .
منبع تغذيه :
بمنظور افزايش توان خروجي فرستنده ها در انتخاب تغذيه بهتر است از منابع با جريان بالا استفاده شود . بنابراين انواع باتري هاي اسيدي و يا باتري هاي قابل شارژ مخصوص تلفن بيسيم ها براي اين منظور بهتر خواهند بود . در اين فرستنده ميتوان از تغذيه 9 تا 18 ولت و با جريان حدود 1 آمپر استفاده نمود . اين تغذيه را ميتوان از حدود 8 تا 12 باتري قلمي تامين نمود . 
رادياتور براي طبقات تقويت فركانس :
با توجه به نوع تغذيه اي كه در بالا به آن اشاره شد ، داغ شدن ترانزيستور تقويت فركانس 100% حتمي خواهد بود . لذا گرماي اين ترانزيستور حتماً بايد توسط يك رادياتور « گرماگير » آلومينيومي مناسب دفع شود . در غير اينصورت با گرم شدن ترانزيستور ، پايداري مدار بهم مي خورد و به احتمال زياد ترانزيستور خواهد سوخت .
اتصال زمين مناسب :
از مواردي كه در پايداري فرستنده ها نقش مهمي ايفاء مي كند استفاده از زمين مناسب است . در فرستنده هاي بسيار قوي كه بمنظور پخش برنامه هاي راديو و تلويزيوني بكار مي روند اين مسئله با محاسبات بيشتري مد نظر قرار مي گيرد ، از جمله محاسبه قطر چاهك ، ارتفاع چاهك ، لايه هاي مختلف خاك مورد استفاده ، ميزان رطوبت ، كابل مورد استفاده و . . .
اما در فرستنده هاي با برد كمتر اين مسئله را ميتوان با اتصال سيم منفي فرستنده به نزديك ترين لوله آب حل نمود . براي اين منظور سيم منفي فرستنده توسط يك كابل افشان نسبتاً قوي و بكمك يك بسط فلزي ، بطور كامل به لوله فلزي آب متصل ميشود.

 شکل مدار :


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ من خوش آمدید. امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ به سر ببرید. هدف از ایجاد این وبلاگ به اشتراک گذاشتن اطلاعات برای تمامی دوستان علاقمند در یک دنیای مجازی می باشد و هیچ گونه محدودیت موضوع در مطالب ارائه شده وجود ندارد.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بچه های الکترونیک دانشگاه ماهشهر و آدرس best-elec.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 669
بازدید کل : 24966
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->